In het laatste kwartaal van 2024 liepen er opnieuw campagnes om jongeren én switchers te werven. Wat leverde dat op?
Een korte samenvatting: de resultaten van beide campagnes waren bijzonder goed. Sinds de lancering van de campagnes in 2022 zien we dat elke 'flight' weer boven verwachting goed presteert. We blijven uiteraard - samen met communicatiebureau SteamTalmark - bijsturen en vernieuwen. En dat werkt.
De switcherscampagne
De najaarscampagne liep van 16 september t/m 31 oktober op:
- Radio: 2 verschillende radiocommercials die twee weken lang te horen waren op Joe en Q-music
- OOH: de zuilen naast de snelweg
- YouTube: verschillende filmpjes en afbeeldingen die als reclame voor/tijdens/na andere video's te zien waren
- Meta: gesponsorde content op Instagram en Facebook
- LinkedIn: een kleine campagne gericht op recruiters van mensen, om ze te wijzen op de mogelijkheden van zij-instromers
- Google Ads
In totaal zijn er online 17.217.556 impressies gemeten en 31.613 sessies op de website (via betaalde kanalen)
Radiospotjes terugluisteren
Er zijn 119 spotjes uitgezonden. Daarmee bereikten we 3 miljoen mensen. De websitecijfers stegen rap en bij de persoonlijk adviseurs meldden zich aanmerkelijk veel mensen die aangaven Jij gaat het maken te hebben gehoord op de radio.
De jongerencampagne
De jongerencampagne liep van 7 oktober tot en met 17 november op:
- Posters op scholen: fysieke aanwezigheid op de prikborden van middelbare scholen
- Studiekeuzelab: 250.000 impressies. Studiekeuzelab is een platform voor scholieren. De campagne liep op sociale media van Studiekeuzelab, met enkele artikelen in de nieuwsbrief en 2 advertenties.
- YouTube
- TikTok
- Snapchat
- Google SEA
Voor deze campagne waren 2 nieuwe filmpjes ontwikkeld, die het op de verschillende platformen beide erg goed deden - beter dan de oudere video's, die we ook weer ingezet hebben. De video van Bram presteerde op het ene platform beter, terwijl de video van Mees op een ander platform meer bekeken werd. Zo zorgt de variatie voor bereik op verschillende platformen met verschillende algoritmes en doelgroepen. Door bij te sturen op de eerdere campagnes zijn er meer conversies bereikt: het doorklikpercentage is verdriedubbeld bij advertenties met afbeeldingen in plaats van video.