Ik was een twintiger toen ik voor de eerste keer een keet inliep. Tientallen jaren later is het werk veranderd, net als de uitdaging voor Nederland en de Bouw en Infra als sector. Het meest zichtbaar zijn de vakmensen (de vis), maar laten we niet vergeten dat ook de 'vijver' (de sector en haar aantrekkelijkheid) en de 'hengel' (de middelen om mensen te bereiken en te enthousiasmeren) cruciaal zijn.

Werken binnen bouw in Infra draait om (ontwikkelen van) vakmanschap. We hebben metselaars, timmerlieden, werkvoorbereiders. (kraan)machinist, stratenmaker en andere specialisten nodig om Nederland te blijven (ver)bouwen en onderhouden. Maar waar vinden we deze mensen? En belangrijker nog: wat vragen we van ze én hoe zorgen we ervoor dat zij zich blijvend ontwikkelen en duurzaam inzetbaar blijven?

De vijver: sector Bouw en Infra heeft toekomst

De bouw en infra is een sector met toekomst. Er moeten veel huizen worden gebouwd en de energietransitie is in volle gang. Digitalisering, duurzaamheid en innovatie bieden volop kansen. Toch worstelt de sector met een imago dat soms achterhaald is. Hoe laten we jongeren en hun ouders zien dat de Bouw en Infra uitdagend en maatschappelijk relevant werk biedt en je er op alle opleidingsniveaus een goede boterham kunt verdienen? Johan Cruijff zei ooit: ‘Je gaat het pas zien als het doorhebt’. Het is aan ons om het beeld van de vijver aantrekkelijker maken, zodat meer mensen zich hierin willen begeven. Hiervoor werken we als stichting samen met de sector aan campagnes en projecten gericht op het laten zien van hoe mooi het vak is. Van ‘Jij gaat het maken’ tot ‘Wij bouwen de toekomst’. Ook denken we na over hoe het vak zich zou moeten ontwikkelen en welke innovatie nodig is om de mensen en het werk op elkaar aan te laten sluiten. Denk hierbij aan scholingsaanbod op maat.

We verzorgen de zichtbaarheid van Bouw en Infra voor een grote groep potentiële vakmensen (en hun ouders). Dit vereist focus en een gerichte strategie om talenten effectief te bereiken. Gelukkig werken we daarin samen met de nodige specialisten van binnen en buiten sector. Het zijn de ervaringen op de werkvloer, met ons gedeeld door werkgevers en werknemers die door professionele communicatiebureaus worden vertaald in een herkenbare campagne voor starters en zij-instromers. Hetzelfde geldt voor een evenement als ‘Wij bouwen de toekomst’ waarbij basisschool leerlingen langskomen om interactief kennis te maken met de sector. Materialen die worden aangeleverd door bedrijven worden vertaald in een ervaring voor ouders én kinderen.

De hengel: sector aansluiten op de vakmens

Met het beantwoorden van de vraag: hoe dan? Komen we automatisch uit bij de hengel. We kunnen niet blijven vissen met oude hengels in een steeds legere vijver. We moeten anders werven, opleiden en begeleiden. Dit betekent investeren in onderwijs, zij-instroomtrajecten en goede arbeidsvoorwaarden. Het vraagt ook om een cultuur en waarden die we nu nog niet meteen met de bouw als werkgever associëren (al dan niet terecht). De medewerker van de toekomst heeft misschien wel andere behoeften en hoe verbinden we ons daarmee?

Samenwerken aan resultaat

Stichting Jij in de Bouw & Infra is niet voor niets opgericht door werkgevers én werknemers. We werken samen met een groot netwerk waarin overheid, bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties om zo de bouw en Infra positief te benaderen en te promoten. Zo dragen we samen bij aan een sterke sector die weer een bijdraagt aan het oplossen van het woningtekort en het helpen realiseren van de energietransitie.

Wil jij of wil de organisatie waar jij voor werkt ook meedoen? Stuur een mail naar: info@jijbouweninfra.nl.